Vlaanderen pioniert in onbemand varen

gepost op 20.11.19

Op het kanaal Ieper-IJzer en het kanaal Plassendale-Nieuwpoort zal een jaar lang een vanop afstand bestuurde onbemande duwbak grond vervoeren. Het gaat om een vaartuig van aannemings- en milieubedrijf Group De Cloedt, die de technologie inzake onbemand varen uittest. Vandaag gingen de testen van start op de kade van GRWestkust en heeft Vlaanderen een primeur te pakken. De Vlaamse Waterweg verleende op basis van recente Vlaamse regelgeving toestemming voor deze  testvaarten.

“De Vlaamse Regering zet sterk in op innovatie. Innovaties met betrekking tot automatisering in de binnenvaart helpen de sector vooruit. Met het testen van onbemand varen bieden we een veelbelovend toekomstperspectief aan om het commercieel gebruik van de kleine waterwegen in Vlaanderen te stimuleren. Dit proefproject illustreert het belang en de mogelijkheden van innovatie in de binnenvaart”, aldus Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

20191118-PersberichtTestonbemandbinnenvaartschip.pdf